Faremos unha excursión de un día,
pódense facer varias en varios días, pernoctando en lugares de Pantón
marabillosos e logo desplazándose. No concello hai de todo dende
hospederias, mesóns, casas rurais e ata mosteiros (hospedería do
Mosteiro de Ferreira, soio mulleres). Para comer hai moita variedade
e unha excelente calidade, unha pasada...
Vou indicar unha soa excursión, pero
repito podedes facer varias. Queda moito que ver: mosteiros (como
o de Sta. María de Ferreira de Pantón, ocupado polas "bernardas"), igrexas
fantásticas,
como San Estevo de Atán ou a Divino Salvador de Ferreira, ermidas,
pazos (como o de Ferreiroá e outros), casas grandes (como a Rectoral de
Castillón e outras)... Restos arqueolóxicos (mámoas,
castros, petróglifos, etc). Cruceiros, muíños, fornos, miradoiros. Adegas unhas
cuantas, por suposto con viño de "sete estalos" , o pueblo de
Míllara e moitas máis
cousas.
Escollo só unha pequena mostra.
O feito de dedicar a esa excursión tres
partes é un tema informático, simplemente para non cargar demasiado o texto e facelo
lento...
A primeira parte só nos levará
á Os Peares e a igrexa de San Vicente de
Pombeiro.
Os Peares:
Dende calquer lugar de Galicia é
doado chegar á Os Peares. Ao final por estrada iredes tanto dende
Monforte como dende Lugo pola N-120. Dende a Barrela tamén hai unha
estrada a Os Peares. Por suposto tamén en tren. Esa ponte de ferro, de finais do século XIX, permitiu que o tren chegara a Ourense nese século
dende a meseta.
A visita está pensada para que
visitedes os lugares desplazándose cun automóvil.
No mapa vense Os Peares, un lugar marabilloso para calquera que ó visite. Aquí xúntanse tres ríos, o río
Miño, o río Sil e un pequeno río, o río Bubal. Aqúi tamén se xuntan as
Ribeiras Sacra, a do río Miño, e a do río Sil e por suposto unha subzona
básica que é a Ribeira Sacra de Pantón que ten a cualidade de compartir
as dúas.
Os Peares é un pueblo que pertence a
dúas provincias, a de Lugo e a de Ourense e catro concellos que aparecen
no mapa referenciados e perfectamente diferenciados. Podedes ter algún
problema para delimitar Carballedo e A Peroxa, pero o río Bubal é quen
delimita eses concellos.
Por si non quedara
claro.
Observar no
dibuxo que no río Sil hai dúas pontes unha da N-120
actual e outra a da N-120a, esa é a que tendes que pasar
para logo cruzar o río pola ponte de Ferro e camiñando e
facer unha pequena excursión e logo ir a segunda parte,
a igrexa de San Vicente de Pomboeiro.
Os Peares é a orixe das dúas Ribeiras
Sacras. Para mín é un lugar único, dunha beleza marabillosa e que me
trae moitas lembranzas, tanto de neno como xa de maior. En tempos
remotos, collíamos anguías na casa da miña madriña, un pouco máis abaixo
da fotografía, onde desemboca o río Barra en Barra de Miño, tiña un
muíño na misma desembocadura. Posteriormente, xa de maior, pesquei
troitas camiñando dende Barra de Miño ata os Peares, sempre pola marxen
dereita do río e volvía en tren. En algúns lugares soio podía ir pola vía
do tren...
Na fotografía, sacada dende o mirador
que hai na parte de Ferreira de Pantón vese no centro a esquerda casas
de Os Peares que están en Nogueira de Ramuín (Ourense), a dereita a Estación dos
Peares, na dereita do río; estación que está na Peroxa (Ourense), Tamén vense dúas pontes. unha delas, á do
tren, con máis dun século de historia, foi inaugurada en 1884, e outra xoven, a Ponte chamada de
Feijoó, que é de 2016.
Aconsello que deixedes o coche pasada
a ponte do Sil, é decir, nos Peares da zona de Ferreira de Pantón; xusto
onde se ve esa casa de catro balcóns. Así
poderedes pasar pola ponte de ferro ao outro lado do río, pola parte
peatonal que ten a ponte e acercarse, como excursión, a Acea do Bubal,
que está na outra beira, a dereita da fotografía.
Si
queredes ver máis fotografías de Os Peares , pulsa neste link: unha web do que escribe, dedicada ao río Miño.
Si queredes
ver a historia da ponte de ferro dos Peares e da ponte de Feijóo
pulsar este link:
unha web do que escribe que trae a historia das 52 pontes, que ten,
de momento,
o río Miño.
Neste lugar e cruzando esa
ponte marabillosa de ferro, hai un camiño sin problemas na parte
dereita da ponte con doble barandilla, tendes vistas únicas do
río Miño e do río Sil. Nesa parte dereita da fotografía é onde
podedes deixar o coche e facer esta pequena excursión. Si algún
ten medo de pasar pode ir andando, ou co cocbe, e pasar
pola ponte de Feijóo ao outro lado. Serían 2,5 km. ida e volta
andando.
Nesta fotografía vese a desembocadura do río Bubal enfrente, así como a
Acea do Bubal que recomendo visitar.
Quizás mellor nesta fotografía, vese mellor a
desembocadura do río Bubal e a acea do Bubal xusto detrás desa pasarela
que hai por riba do Bubal. Esta fotografía está sacada dende un
mirador que hai subindo a igrexa de San Vicente de Pombeiro. A
200 m. do cruce.
Acea do Bubal. Hoxe é un bar e
un pequeno museo.
Antiguamente, e inda se conserva toda a maquinaria, a acea tiña unha
pequena central de luz eléctrica, que daba luz á zona; antes por suposto de facer o encoro de Os Peares.
Subindo, doutro lado do río hai un paseo.
Nesta outra vense os tres ríos
e tamén o tellado da Acea do Bubal. Hai un pequeno sendeiro por
este río subindo a esquerda do río que merece a pena, non chega os 500 m
e vese a presa da fotografía seguinte.
Presa que permite logo desviar a
auga para producir electricidade en tempos pasados. O río é o río Bubal
e o lugar marabilloso.
Ata aquí a visita Os Peares.
Regresar ao coche.
San Vicente de
Pombeiro:
Dende Os Peares bastaría coller a
200 metros, subindo a carón do río Miño, a estrada Ourense a Monforte
antiga, ata o cruce coa estrada Lu-P-4104 que vedes no mapa que sigue. A Igrexa de
San Vicente de Pombeiro esta a pouco máis de 3 km. dende o cruce.
Tendes un mirador de Os Peares a
300 metros,
merece a pena parar na misma curva.
No mapa tendes a estrada Lu-P-4104
e onde se colle. O pasar a ponte do río Sil, estrada Ourense a
Monforte antiga ou N-120a, hai exactamente 370 m.
A estrada Lu-P4101 vai río arriba
polo río Sil, pasando por un pequeno encoro que se chama de San Pedro,
que se ve no mapa.
As súas coordenadas son: 42.44812 , -7.70301.
Son aproximadamnte tres kms. dende Os Peares.
Esto é a Igrexa de San Vicente de Pombeiro
e o Priorato, hoxe rectoral. O Río é o Sil. O oeste está a
dereita.
A fotografía está sacada dun video do
Concello de Pantón. O lugar é marabilloso
Esto é a Igrexa de San Vicente de Pombeiro
e o Priorato, hoxe rectoral.
A fotografía está sacada dun video do
Concello de Pantón.
No que sigue si non poño o autor das
fotografías enténdese que son do autor da web.
A igrexa de San Vicente de
Pombeiro merece a pena visitala. Está nun lugar marabilloso e
ten ese aspecto que se ve, de gran igrexa. Esta é a parte sur.
Por detrás está a fachada principal e o priorato, actualmente casa parroquial.
O cemiterio está o comenzo deste camiño que se ve.
Vista do cemiterio mirando o lado contrario.
As mimosas habería que controlalas un pouco.
Ó fondo da fotografía o Mosteiro de San Vicente de
Pombeiro, por detrás está a fachada principal
e o Priorato. Unha auténtica marabilla fundada antes do ano 1000
pola Reina Dña Gotona, esposa de Sancho Ordoño e que nace como
Priorato, logo foi cedida a orden de Cluny, pola infanta Urraca,
filla de Alfonso VI, rei de Galicia e León.. En 1200 comenzou a
facerse as obras do templo, xa existía o mosteiro, de planta
basilical de tres cabeceiras e catro tramos na nave.
Seguidamente faltaron os cartos e quedou a cousa a medias. Todo
esto pode verse por dentro a pouco que se analice. A partir do século XVI pasou
a depender de Santo Estevo de Ribas do Sil.
No século XVIII faise o Priorato ou casa-pazo na zona norte
que logo sería a casa rectoral e a igrexa parroquial. Coa
desamortización do século XIX convírtese en casa rectoral e
igrexa parroquial..,
Non hai que esquecerse de contar o cambio que lle
deu un párroco e o seu irmán coadxutor, os dous afeccionados á
carpintería e outros traballos, a principio de 1900. Terminaron
en madeira e escaiola o abovedado e as pinturas desapareceran casi 100
anos. Nas pinturas si investigades están as razóns que motivaron
ao párroco a tapalas. Mirai con calma, douvos a pista
de que miredes a pintura do suizo final. Tranquilos que o final porei onde
está precisamente esa pintura, dentro do plano da igrexa.
Seica os parroquianos estuveron moi orgullosos da súa igrexa con
bóvedas de canón que simulaba sillería durante un século ata que
chegaron as rehabilitacións de 1996.
Nese ano 1996 rehabilitouse e volveuse,
afortunadamente, ao que había
primitivamente; foi cando apareceron as pinturas primitivas.
Estas pinturas, que son do ano 1460 e que seguramente sexan as máis antigas de Galicia. Espero que teñades a oportunidade
de entrar e velas, merece a pena...A máis antiga data de 1460,
data na que se sabe por un documento que o abade Cluniacense don
Vasco encargou para a capela maior unha lamentación sobre un
Cristo morto e unha Última Cea: dice Fco. Jose
Ruíz Aldereguía, no libro que poño na bibliografía, que son de
estilo hispano-flamenco inda que cunha factura e composición un
tanto primitivas. Tamén hai un Calvario e un San Vicente,
e unhas esceas do Xuizo Final. No primeiro pilar do Norte hai
unha composición con tres xeneracións representadas: Santa
Ana, a Virxen María e o Neno Xesús. En total son 80 m2 de
pinturas ao fresco procedentes de distintos mestres.
Planta de San V. de Pombeiro. Ten ademais unha torre e tres ábsides
Dibuxo do libro citado na bibliografía.
Para ver esas marabillas, programar a visita debidamente, e pedir
o Concello de Ferreira de Pantón que veñan abrir, para facer
unha visita interior. Merece a pena non soio para ver as
pinturas si non tamén para situarse e ver como foi a andadura
da construción desta igrexa que empezou querendo ser un gran
templo, vese perfectamente por fora, ver a planta do dibuxo, e rematou como se pode ver por dentro,
sendo bastante máis pobre; todo fai pensar que dentro
haberá uns pilares que sosteñen unha bóveda de canón, pero esta
nunca chegou a facerse.
Seguramente houbo un cambio de parecer, que poido ser xeral para
a orden do Cister; lembrar ó de "ora e labora", e menos luxos...
Notas: A chave pódemola atopar, fai uns anos,
nunha Casa cor
amarela de Cibrisqueiros. O que a tiña chámase Jaime. Hoxe no
2024 habería que confirmar este dato.
O máis
seguro e llamar ao Concello uns días antes. Tfno.: 982456377 (Esto é
cultura en Pantón)
Nesta fotografía aérea, sacada
dun video propiedade do Concello de Pantón, podedes
ver o conxunto. A igrexa está orientada ó poniente, como tódalas
románicas, e ten ese
aspecto de grande igrexa e importante convento. Na parte de fora
e no sur ten un cruceiro.
Esta é a fachada principal.
Moi interesante,
pero sencilla e chama á atención o tornaaugas. A decoración
das columnas e demais é a típica con elementos da terra por
exemplo as vides e
os frutos que dan.
Os expertos opinan que hai
similitudes coa Catedral de Ourense, e que traballaron
artesanos dos talleres do mestre Mateo.
Esta fotografía non é do que escribe e
descoñezo ao autor da misma.
Esta si é do autor da web, puxen a de
arriba xa que se ve mellor o sol e as catro follas. Tamén o
feito de que borraran algunha delas.
O tornaaugas é unha
auténtica marabilla, ata seis arcos de media punta que
rematan nun puntos de apoio en forma de cabezas por debaixo
ten esas filigranas que representa o sol, soio catro xa que
se eliminaron dous nunha reforma e por riba ese dibuxo con
catro follas.
Fotografía da porta sur da
igrexa. Está sacada da web Galicia pueblo a pueblo. A parte
sur é para mín a máis bonita. A porta e o rosetón teñen
moito traballo e moitos detalles. O rosetón leva perlas e
rosetas cuadrifolias.
Este é un detalle das
archivoltas da entrada que ten na parte sur, ver fotografías
anteriores, onde tamén hai un rosetón moi interesante. Na
entrada a esquerda no comenzo da primeira archivolta vese o
lobo, do outro lado debera verse un zorro ou algo similar. O mal e o ben.
Na fachada norte, que se
ve nesta fotografía sacada da web Galicia pueblo a
pueblo, non hai
ventanas e está situada unha porta bastante bonita e ben
feita, seguindo a liña das demais. Posteriormete, hoxe, ten
un cristal como porta será para así ver o interior e non molestar. A verdade que non
me parece boa idea. Dende logo as pinturas non se poden ver
con detalle, eso é evidente.
Na parte esquerda da
fachada vese unha torre campanario, cadrada na base e
circular no último tramo. Na fotografía, sacada dun video do
Concello de Pantón vese perfectamente.
O abside é espectacular por fora e por dentro por
suposto; con moitísimos detalles e con motivos xeométricos e
animais.
Curiosa escultura. Dúas aves enlazadas.
Dentro vese que a
espectacularidade dos contrafuertes que vimos fora, inda que non teñen
dentro o seguimento. Espérase que teña unha bóveda de canón,
pero nunca se fixeron. Malia ese detalle a igrexa é maxestuosa e
merece moito a pena,
Estuvemos vendo a igrexa un
grupo de alumnos do que escribe, a maioría de Ribadavia. Alumnos
da miña época de profesor entre 1968 e 1977 no ITEM (Instituto
técnico de ensino medio) de
Ribadavia. Pedíramos uns días antes que nos abrisen a porta a
unha hora determinada e así foi...
Vexamos algunhas das pinturas
que hai no teito e nas paredes:
A baixada do Cristo da
Cruz. Nesta pintura na parte esquerda abaixo figura o autor
d. Vasco e o ano que fixo as pinturas.
O Xuizo Final, ao fondo na parede; a dereita o
Cristo na cruz, este está nunha das columnas.
Todas estas pinturas que se deben
a un abate D. Velasco ou D.Vasco que ademais aparece nunha das
pinturas onde aparece tamén o ano que as fixo, entre 1457 y 1472 ,
están nun traballo feito por Alicia P. Suárez Ferrín e que
tendes neste pdf,
Las pinturas murales de San Vicenzo de Pombeiro. Un
gran traballo.
Neste dibuxo da planta da
igrexa están escritos os motivos das pinturas e situadas exactamente onde están;
un traballo marabilloso do autor do libro, Francisco
José Ruíz Alderaguía.. Penso que se entende perfectamente. A orientación
do plano da igrexa é de abaixo
arriba sur-Norte e de esquerda a dereita oeste-este. No centro
hai dúas columnas tamén con dibuxos.
Este esquema axuda moito para
saber de que van as pinturas que se conservan.
---o---
Recomendo para ampliar á web de Galicia pueblo a pueblo,
Moi boas fotografías e moito detalle nos textos. Merece a pena
botarlle unh vistazo.
Este é o link.
---o---
Bibliografía e comentarios ao marxen:
Brevísimas notas sobre o Románico da RIBEIRA SACRA:
Aclaro un dato sobre o nome de Ribeira Sacra:
Os limites están no mapa que está copiado do libro que poño máis abaixo.
Unha xoia auténtica.
No libro escríbese da boa fortuna do seu nome, Ribeira Sagrada, ou
Ribeira Sacra, que foi un "error" na transcripción dun documento que
facía referencia as donacións de terras efectuadas a uns monxes pola
reina ou condesa Teresa, para erixir un monasterio, nun lugar de
Montederramo, o que chamaba Bosque de Robles Sagrado (Rovoira Sacrata).
Co tempo o término Ribeira sacra, foixe extendendo a zona ribeireña das
confluencias do Miño e do Sil, onde se levantaron monasterios, ou outros
edificios relixiosos, sin definir un espacio concreto.
Soio lembrar algunhas órdenes relixiosas, que foron as precursoras
deste arte, como os Benedictinos (que
funda Benito de Nursia. Mosteiro de Montecassino. Napoles. Siglo VI. "Ora
e labora". 73 normas, sete oracións o día Laudes (3),prima (6),
tercia(9), sexta(12), nona(15), vísperas(18) e completas(21)). Exemplo
Sto. Estebo Ribas do Sil, Sta Cristina, San Pedro de Rocas, etc.); a
Abadía de Cluny ( Regla reformada por Guillermo Duque de Aquitania.
Francia Central 910. Razóns: depender do Papa e non dos Señores; cortar
a moita riqueza acumulada polos Benedictinos e ver que se perdera a
base, que era cuidar as almas,... Monxes Cluniacenses. Exemplo
San Vicente Pombeiro) ó que siguen outras como os Cister (Regla, tamén
reformada, por Bernardo de Claraval en 1119. Mao dura, xa que volveran
as andadas das riquezas: volta a S. Benito "Carta de caridad". Cistercienses. Exemplo
Montederramo. Xunqueira Espadañedo. triunfou chegou a ter 60.000 monxes
e , nuns 340 mosteiros que se triplicaría en pouco tempo...), que
tuveron moito que ver coa renovación da espiritualidade e un novo estilo
de vida en Francia, Italia e unha boa parte do norte de España,
Portugal e tamén en boa parte de Europa central e o norte. Os
cistercienses chegan ata hoxe en día.
Citar que tamén tuveron a súa importancia as órdenes de
caballerías como os Templarios (Exemplo
Hospital Incio) e outros. Tamén por suposto, ter en conta, a influencia
das peregrinacións, as cruzadas, así como os poderes políticos e
relixiosos que forman o cerne do románico.
É unha paradoxa dice Fco. José Ruíz, no libro que cito máis abaixo,
que aquela sociedade belicosa, certamente inculta, ansiosa de poder e de
riqueza, desconsiderada coa inmensa maioría pobre e embrutecida, creara
o románico. Un arte que para representar o ceo e a grandeza do Creador
necesitaba un templo con bóvedas de sillería con todos os problemas que
arrastraba.
Esas bóvedas veremos que inda están en pé despois de tantos
séculos...
Fixérono moi ben, sin dúbida. Grandes mestres...
Tamén repasar catro cousas sobre as plantas de cruz latina e
outras, a orientación este-oeste, os rosetóns, as bóvedas de canón e as
torres ou campanarios. Decir que había escolas de "Mestre de obra" nesta
zona, como a de Ourense e Vilamarín e mestres que deixaban firma, así o
mestre de Eiré...e sobre todos o mestre Mateo, o mellor de todos.... A
importancia das fachadas, portas de entradas, etc. O Románico comenza en
Galicia realmente a finais do século XI.
Sabemos de sobra que os mosteiros buscan lugares onde a auga esté
cerca, onde se poidan cultivar viño, castaños, etc. e dispoñer de
pesquerías con moitas anguías, salmóns, troitas e sábalos, como estes
do Sil.
Sabemos tamén da Regla Benedictina de "Ora
et labora" dos primeiros monxes, a acumulación de riquezas ata
chegar a "Carta de Caridad" dos Cluny, un
golpe na mesa por cousas mal feitas, onde se afirman que os monxes deben
de vivir do traballo das súas mans e decir non os diezmos e limosnas...
Unha característica propia da Ribeira Sacra é que moitos dos
monumentos reciben o nome de mosteiro, e
logo soio vemos unha igrexa, pero non sempre hai unha casa rectoral ou
restos dun pequeno mosteiro. Efectivamente ese mosteiro existiu, pero
logo coas leis amortizadoras do século XIX (Madoz e Mendizábal) e o
pouco cuidado e o abandono fixo ó que se pode ver, que en moitos casos
non existe ou está en estado lamentable...
Sobre o románico da zona recomendo o libro "Cuaderno del
románico de la Ribeira Sacra" de Fco. José Ruiz Alderaguía,
Ediciones La Rectoral 2011, un libro moi traballado e marabilloso no
texto e nos dibuxos. non ten fotografías. Dice nun dos capítulos "...que
a Ribeira Sacra merece un visitante culto e asombrado ante la grandeza
de lo sencillo". Pois ben, nós pretendemos, seguro que sí,
cumplir as dúas condicións, dentro da nosa humildade...
O libro é de Fco.
José Ruíz Alderaguía.
Na portada pon,
entre outros detalles:
"Animado por
descubridores varios,
canteiros de la
palabra,
asombrados viajeros
que anotan lo que sienten
en viejos cuadernos
de bitácora a la sombra de cualquier soto".
Nota: por certo
o dibuxo é o ábside de San Estevo de Ribas do Sil.
O libro
merqueino nunha librería no centro de Monforte. Sabía
que era outra xoia, xa que me falaron moi ben del...
|
Esta pequena chuleta pretende ser unha "dovela" posta nos nosos
coñecementos...
Por certo, falando de dovelas, vou poñer algúns nomes que penso
deberan saberse para sacar máis producto a estas visitas. Ver este
pequeno glosario
do Románico, sacado do libro citado. Regresai
pulsando flecha a esquerda ou volvendo a web de calvos-Vilasouto faise
escoitar.
A nivel de internet neste
link tendes moitas características con exemplos de Románico. Moi
traballado.
--o--
No traballo dedicado a Igrexa de San Vicente de Pombeiro utilizo tamén
un traballo moi completo sobre as Pinturas da Igrexa.
O traballo completo está recollido neste
pdf.
--o--