Petroglifo: Pena da Ferradura
ou Penedo da Ferradura
Este mapa-esquema é de Carlos Rueda Rguez. As coordenadas para mín máis
axustadas son:
Das dúas referencias penso que é a primeira:
Long. 42.676154 , Lat. -7.423864
Comprobarei nunha próxima visita.
Na seguinte imaxen do Google Earth vedes onde sae perfectamente
Decir que este Petroglifo está xa
indicado na Historia do Incio no libro de Luís López Pombo,
escrito no 2003, ver
bibliografía (1). Pón exactamente:
"...Penedo de Ferradura (parroquia
de Vilasouto) muy cerca del pueblo de Viloira, en el Agro Trasmonte,
existen nueve rocas en las que se grabaron cazoletas y herraduras..."
Observar que onde se baixa é
xustamente na estrada que vai a Viloira. O camiño en agosto de 2023
estaba impraticable, cheo de maleza, xestas e toxos. Unha mágoa.
Volveremos outro días. Dende a estrada hai como 400 m. de
baixada. Pero haberá que levar un "fouciño"...
Probei posteriormente a 180 m do
anterior e baixei directamente ata o lugar. Logo trátase de baixar 530 m
e xa se chega os petroglifos.
Este mapa de Google Earth indico como
pode chegarse un ata ese petrogrifo indo pola estrada dende Calvos ao
cruce de Bermún e logo a 180 m de cruce de Viloira. Baixar polo
camiño 530 m. como indica o mapa.
Esta a 574 m.s.n.m.
Realmente dende Calvos hai 1 km en liña
recta e 2,5 km. polos camiños. Pola estrada dando un paseo son 3,350 km.
Tamén está preto de Viloira, a 1,2 km.
Dende Vilasouto indo polo camiño que sae
no Barreal hai 2,86 km.
Estuven na zona e xustamente vendo os
petroglifos. Precisamente o día 22/08/2023. Decir que a maleza é
complementamente distinta estos días choveu algo e estaban malos de ver
algunhos deles.
Irei pondo algunhas fotografías pero non
descarto volver e facelas mellor,
De momento seguirei poñendo as de Carlos
Rueda (xoio 4 fotos xa que inda non teño o seu permiso), que son moi boas, e
poñendo ao final as miñas.
Fotografías sacadas do Facebook de internet de Carlos Rueda.
¡Moi boas por certo!
Fotografía de Carlos Rueda Rguez.
Doulle gracias a Carlos Rueda, polas fotografías e a David Mourelo,
por poñerse a andar ó ver os petroglifos. Unha marabillosa información. As fotografías están tamén moi ben feitas, e
nun momento de esplendor das carrascas, queiruas ou queiroas, Calluna
vulgaris, en castelán brezos.
O seu link podedes ir pulsando neste
texto:
Link con fotos. Trátase do seu Facebook.
Outra das rochas con cazoletas, ferraduras, animais, punta de
lanza e outros
elementos.
As cazoletas chámanse en galego coviñas e así as llamarei
dende agora.
Nesta rocha hai coviñas e un dibuxo como pode verse. O dibuxo
non sei o que representa. Haberá que preguntarlle a Xabier Moure, que é un
historiador especialista nestos temas, e ademais conoce seguramente o
lugar. Deixolle o meu email por
si me quere escribir e decir de que vai este dibuxo.
Claramente este dibuxo é unha ferradura.
Carlos Rueda ten máis fotografías pero
gustaríame que me autorizara a poñelas neste lugar. De momento xa puxen
catro. Eu tamén son fotógrafo afecionado dende fai moito e gústame que
as cousas se referencien como debe ser. Así que xa sabe, estou as súas
ordes.
Estas son algunhas das fotografías que
sacamos ese día 22/08/2023 :

A baixada é por este camiño,
non hai polo tanto problema. É unha baixa de 530 m.
Eso si pronunciada. Foto de Secundino Lorenzo.

Este é o lugar sin dúbida. Xa digo as
carqueixas e toxos estaban un pouco altas pero o lugar é correcto.
Observar a dereita unha pedra con coviñas. Fotografía Secundino
Lorenzo.

Coviñas e unha ferradura. Son os
dibuxos que aparecen nestas rochas. Foto de Secundino
Lorenzo.

Ferraduras, coviñas, paletas, animais nestos petroglifos.
Moita maleza por
riba das rochas.
Faltounos limpar un pouco a rocha, este é o
petroglifo principal polas coviñas, as ferraduras e unha das armas.
Volveremos sin dúbida.
Foto de Secundino Lorenzo.

Pensamos que esto podería ser unha mamoa,
haberá que analizalo. O lugar está un pouco alterado pero por baixo
desta rocha había espacio. Creemos que faltan ortostatos e que caeu
o teito da mámoa. Moi
curioso o lugar. Xusto onde están os petroglifos.
Seica neste lugar
anduveron, non sei facendo que cousas, cunha excavadora.
Haberá que saber máis sobre este feito.

Siguen as ferraduras.

Sin dúbida estos son os Petroglifos de A
Ferradura en Calvos (Vilasouto).
Fotografías de Secundino Lorenzo.

De volta poñéndose o sol nunha tarde tormentosa
de agosto.
32º moita calor e pouco tempo.
Estuvemos un rato para ver si se vía o raio
verde,
pero esta vez tampouco foi...
Si non sabedes o
que é o "raio verde" da posta de sol consultar este
artigo do que escribe, nesta misma páxina web no
apartado de Tempo atmosférico e efectos, merece a pena.
Levamos anos buscando ese famoso raio, si o atopades
mandai fotos.
A estrada que se ve
a dereita é a que leva a Viloira. Dese lugar parte un
camiño que tamén leva ata os petroglifos, pero está moio
cuberto de maleza.
Os días xa son máis
cortos a finais de agosto. Foto de Secundino Lorenzo.
Volveremos para facer máis
fotografías.
Comentario que recollo de Internet e
outros traballos:
Hai un artigo en internet na web
Historia de Galicia moi interesante, que firma Xabier Moure, ver (2), e que
investiga por exemplo o dibuxo das ferraduras que aparecen nos
petroglifos tanto de Vilasoto, no Agro do Pepe, como neste que estamos
tratando da Pena da Ferradura e outros. Según este artigo opinan
que as persoas maiores non asocian as ferraduras a límites de terreos,
máis ben fanno asociando a manantiais. Parece que hai estudios onde é
correcta esta asociación.
O artigo que leva o título "O Misterio
das gravaduras de ferraduras descubertas no Incio e a lenda do cabalo de
Santiago" podedes
leelo completo neste link.
En canto o cabalo de Santiago, do que
fala o artigo, do que logo quedou a ferradura na rocha, o saltar
Santiago Apostol e destrozar a medio exercito mouro, decir
que ven sendo parecida a Lenda de San Mamede saltanto o río o escapar
dos nobles, xa que San Mamede non cumplirá como debera, o encargo de
coidar das súas mulleres...lenda que podedes ver nesta misma páxina web,
no apartado dedicado a o Incio e no apartado lendas. Son eso... lendas...
O das coviñas ou cazolas ten moitos
significados:
As hipótesis existentes sobre a funcionalidade
das coviñas son múltiples, entre elas
-
colectores
para ofrendas,
-
receptáculos de libacións ou
de sacrificios,
-
símbolos de carácter sexual femenino,
-
cartografías,
de constelacións e terrestres,
-
marcadores de espacios sagrados, de camiños
migratorios, de locais con alto valor máxico e propiciatorio,
-
ligadas a cultos litolátricos, acuáticos,
destinados a promover ou a incrementar a fertilidade,
particularmente a feminina,
-
tableiros para xogos,
-
marcadores de operacións pre-numéricas.
En xeral nos petroglifos en Galicia aparecen
estas figuras que vou a poñer a continuación, é certo que por Calvos
e Vilasouto os que máis aparecen son as ferraduras e as coviñas ou
cazolas, pero resulta interesante poñer estas referencias:

Fonte bibliografía (3).
A última fila foi un engadido meu con tres
figuras que aparecen nos petroglifos de Calvos e Vilasouto, a 16 unha
especie de paleta ou parecido, vese na Pena da Ferradura, por riba
de Calvos; a ferradura, a 17, está tamén en Vilasouto no Agro do
Pepe e por último a figura antropomorfa, que pode ser unha
divinidade feminina, ao parecer, e que figura no petroglifo
de Vilasouto.
Estou, por suposto aberto a moficacións e
ampliacións deste catálogo de figuras.
Resumo moito o texto que dedica José Manuel
Caamaño Gesto no libro que indico na bibliografía como (3):
En canto o significado de moitas destas figuras
hai opinións e moitas pero en xeral, están moi relacionados coa caza
e tamén co enfrentamentos entre tribus, moitos puñais, espadas de
todos os tamaños, escudos e todo tipo de armas que indican que non
eran persoas vulgares, senón perxonases de alto prestixio social. A
caza non é un acto cotián e os cazadores e xinetes que aparecen
tamén están magnificados e sacralizados. Por suposto é unha
hipótesis bastante extendida xa que tanta espada, algunhas enormes,
puñais, alabardas e outras cousas non son do pueblo chan.
Outra cousa son o significados dos dibuxos
xeométricos, laberintos, espirais, combinacións xeométricas, etc.
seguramente sexan reflexo de rituais simbólicos e relixiosos de
algunhas minorías.
Para este historiador José Manuel Caamaño "...os
gravados rupestres galaicos non son unha simple representación
estética, senón que neles latexa un forte compoñente ideolóxico..."
Moitas investigacións consideran que estos
gravados rupestres eran marcadores territoriais para as comunidades
da idade do Bronce.
É de agradecer; o malo é que non fan nin caso...
O Concello de O Incio e outros concellos,
teñen que porse as pilas xa, nesto e noutras moitas cousas.
O do Agro do Pepe en Vilasouto está da man de Deus...
Tamén...
Fontes dos datos:
(1) O sensacional libro O Incio.
Paisaje Historia y Patrimonio. Luis López Pombo. Deputación
Provincial de Lugo 2002.

Por certo esta é a
ficha de Luís
López Pombo 11/05/1957

Fotografía de Luís López Pombo.
(2) Por certo Xabier Moure é un
historiador, especialista en arqueoloxía, con moitísimos
traballos as costas. Non atopei en internet unha ficha completa
deste home pero si cantidade de cousas, investigacións, traballos,
etc.

Topei esta bonita fotografía en internet. Seguro que tamén
é un amante dos nosos ríos...
O río é probable que sexa o Antigua, sóname
este cachón ou presa.

Pulsando tendes a súa páxina.
Por certo un gran descubrimento para mín...
(3) A Gran historia de Galicia. Tomos
I a IV.
José Manuel Caamaño Gesto.
La Voz de Galicia.

Salir a Calvos.
|